Forandring fryder

Strander jeg i New York?

Mandag eftermiddag landede jeg i New York, og så frem til en masse fantastiske oplevelser.
Den skulle stå på masser af dans, shopping, oplevelser i byen og hygge med venner.
Tankerne havde været mange inden afrejse, men der var flere steder givet grønt lys for at rejse til USA.

Allerede ved ankomst til Newark lufthavn, var det tydeligt at mærke omstændighederne.
Der gik kun 2 timer efter jeg steg ud af flyet, til jeg var på mit hotel i centrum.
Bare det at komme igennem lufthavnen tager normalt den tid.
Efter at være checket ind, blev det til en lille tur omkring Times Square. Allerede der var det tydeligt at mærke at New York ikke var som den plejede, der var slet ikke det mylder af mennesker som der normalt er.

Tirsdag gik turen til det store Outlet Woodbury Common, også her viste Corona set tydelige spor. Der plejer også her at være fyldt med mennesker og lange køer. Men nu gik man lige til kassen.

Gennem hele dagen var det større fokus på min telefon, om situationen derhjemme. Det hele blev mere og mere skræmmende.

Onsdag morgen stod den på dans hos Alvin Ailey, efterfuldt af frokost med min mors tidligere værtfamilie som hun var hos tilbage i 1972-73.
Her faldt snakken selvfølgelig også på hele situationen i Danmark og resten af verden. Samt hvordan man kunne mærke det i USA nu.

Senere på eftermiddagen stod vi på gaden, og så hele statsministers pressemøde på telefonen.

Danmark lukkede ned, blev jeg virkelig ramt.

Hvordan skulle man forholde sig

Jeg fik en besked fra en kammerat der arbejder i Københavns lufthavn, at der gik et rygte om at Trump ville lukke ned for flyvninger fra Europa.

Tilbage på hoteller prøvede jeg at logge ind på min booking hos SAS, men kunne ikke finde af hvordan det foregik med hensyn til ombookning. Så jeg valgte at vente til Trump havde holdt sit pressemøde, og afvente situationen.

Det var i pausen på Tina the musical at beskeden kom!

Trump lukkede for fly fra Europa fredag midnat lokal tid.

Min tur skulle rigtig først gå hjem søndag, men nu skulle der handles hurtigt. Jeg gik straks på nettet og bookede en billet på Norwegian via Oslo med afgang torsdag 23.59. på trods af det hele gik igennem var jeg godt nok meget usikker på det hele.

Hvad ville der ske de næste 24 timer, og kunne der komme yderligere stramninger.
Torsdag gik med at nå lidt flere seværdigheder, og hele tiden holde mig opdateret på de danske medier.

Jeg var også inde at checke min bank flere gange, og beløbet for billetten var ikke hævet endnu.

Men så kom beskeden om at nu kunne jeg checke ind, puha… dog stadig nervøs for om det hele ville gå.

Hen på eftermiddagen kom beskeden også om at alle Broadway shows, og sports events blev aflyst, samt restauranterne fik restriktioner på antal gæster.

Nu skulle jeg bare afsted mod lufthavnen…
I skrivende stund sidder jeg i JFK, og venter på at de næste 2 timer forhåbentlig flyver afsted inden der er boording.

Jeg håber så meget at alt går efter planen og at jeg er tilbage Danmark fredag.